ICT Onderwijs coach

Door de coronacrisis, zijn veel organisaties gedwongen om zich digitaal te transformeren. In het onderwijs moesten snel zaken worden ingeregeld om digitaal lesgeven en het afnemen van toetsen en examens te faciliteren. Een manier om dit te doen, is ICT Onderwijs (ICTO) coaches inschakelen.

Bij Avans Hogeschool zetten ze deze coaches in om docenten te ondersteunen bij het didactisch gebruiken van digitale onderwijstools. De druk op de interne coaches bij Avans nam tijdens de eerste golf in maart/april toe en dus schakelde ze de hulp in van GOODZO’er Vicky. Zij vertelt over haar rol als ICTO-coach bij Avans Hogeschool.

Wat is jouw rol als ICTO-coach?

Samen met een coach vanuit Avans, ondersteun ik de docenten van de Academie voor Gezondheidszorg bij het gebruiken van IT om digitaal les te kunnen geven. Ik richt me daarin volledig op de IT en de coach vanuit Avans richt zich meer op het inrichten van het onderwijs. Zo kunnen de docenten zich richten op lesgeven en hoeven ze niet uit te vogelen hoe iets werkt.

Je denkt dus mee met de docenten?

Precies. Zij komen bij mij met een vraag, maar vaak is dat niet het volledige probleem. Dus ga ik met ze in gesprek om achter de echte vraag te komen, zodat we het goed kunnen oplossen.
Maar ik denk ook verder mee. Bijvoorbeeld hoe de themadag in 2021 gehouden kan worden. Dat klinkt nog ver weg, maar de kans dat we in januari met 500 studenten bij elkaar mogen komen is vrij klein. Dus ben ik aangeschoven om vanuit een IT-oogpunt mee te denken.

Kun je een concreet voorbeeld noemen?

Het doen van assessments met individuele studenten via Microsoft Teams was een uitdaging. Honderden uitnodigingen werden handmatig ingevoerd, dat moest effectiever kunnen. In plaats van dat de docenten dat moesten uitzoeken, kon ik daarbij ondersteunen. Zij konden lesgeven, terwijl ik naar een oplossing zocht.

Wat was de oplossing?

Ik dacht eerst dat we misschien een CSV-file konden uploaden, maar dan miste er een koppeling met Teams. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een Team aan te maken met de docenten die de assessments gaan afnemen. Voor elk type assessment is er een kanaal aangemaakt en vanuit het kanaal worden de assessments gestart en de student gebeld. Voordeel is dat alle informatie zo op één plek staat én dat de studenten niet bij de chats en opnames kunnen.

Cool! Hoe is de relatie tussen jou en de docenten?

Goed! Het is fijn dat er iemand is waar ze bij terecht kunnen en die snel met oplossingen komt. Zo doet iedereen waar we goed in zijn. Zij geven les en ik zoek de IT uit. Ik kan snel helpen doordat ik het digitale landschap goed ken en kan koppelen aan hun vraag of probleem.
Het idee dat ik er ben is al fijn.

Wat vind je zelf van deze rol?

Ik vind het sociale aspect fijn, echt in gesprek te gaan en een gehele oplossing te bedenken. Dat ik niet alleen met IT bezig ben, maar echt iets op kan lossen. Ik voel me nuttig in deze rol omdat ik docenten tijd en frustratie bespaar. Het is een beetje alsof zij aan het wandelen zijn en ik hun kaart heb. Ik zie andere GOODZO’ers ook zeker in de rol van ICT-coach.

Door middel van ons IT Traineeship geeft GOODZO mensen met een HBO/WO denkniveau de kans op een knallende carrière in IT. Tijdens de strenge selectie wordt er gelet op sterke sociale vaardigheden en een passie voor IT, maar een technische vooropleiding is niet nodig. Daardoor staan ze dicht bij de eindgebruiker en perfect voor een coachende rol. Inmiddels zijn dan ook drie van onze IT professionals aan het werk als ICTO coach.

Ben je benieuwd wat een ICT coach in jouw organisatie zou kunnen betekenen? Neem dan eens contact op!

Nieuwsgierig naar meer?

Neem contact op!

Wij vertellen graag over wie we zijn, wat we doen en wat we weten. Over detachering, applicaties, werkplekbeheer, IT Traineeships, noem maar op. Dus neem eens contact op via e-mail, social media of ouderwets via de telefoon. Tot snel!