'Het traineeship draait om technisch vaardig worden en soft skills ontwikkelen, om vervolgens nieuwe stappen te zetten.'

Dennis Kok
lezen

Toen Dennis Kok (27) zijn hbo-studie Logistiek had afgerond, wist hij eigenlijk al: dit is niet de richting die ik op wil. Maar tijdens de studie maakte hij kennis met IT, en zo heeft hij uiteindelijk voor Goodzo gekozen. Nu werkt hij al een aantal maanden op onze eigen servicedesk van Goodzo Cloud Services. We vroegen hem naar zijn eerste indrukken, de waarde van het IT Traineeship en de doelen die hij heeft.

Ieder contact was prettig, de sfeer was fijn en de kennismakingsdag zat echt goed in elkaar. Ik was dan ook vrij snel overtuigd om voor Goodzo te kiezen, waar ik met mijn collega's op de servicedesk de IT van meerdere klanten beheer. We doen het eerstelijns supporten vormen zo het eerste aanspreekpunt voor klanten met een IT-probleem. Wij kijken dan of we dat zelf op kunnen lossen, of dat we het probleem naar experts door moeten sturen.

Dit is onderdeel van het IT Traineeship dat ik volg. Ik ben nog heel erg aan het ontdekken: wat valt me op aan dit werk, waar ben ik goed in, waar wil ik naartoe? Goodzo helpt me daar heel erg bij. Samen met mijn fieldmanager kijk ik naar welke vervolg route ik straks ga nemen en welke functies het beste bij me passen. En ook wat ervoor nodig is om dat allemaal te kunnen waarmaken. Ik twijfel een beetje of ik voor de development-kant wel abstract genoeg kan denken. Maar de cloud-kant spreekt me juist heel erg aan. De keuze maak je uiteindelijk aan het eind van het traineeship, als je ook alle certificaten hebt behaald.

Domme vragen bestaan echt niet.

Het werk op de servicedesk is veel meer dan simpelweg IT-problemen oplossen. Je hebt altijd te maken met mensen en hun gevoelens, dat is goed om te realiseren. Klanten bellen ons niet om een leuk praatje te maken, maar omdat ze een probleem of een vraag hebben. Als ze dan een medewerker aan de lijn krijgen die niet echt behulpzaam is en niet zijn best doet om het probleem te begrijpen, dan versterkt dat hun eigen stress gevoel. Ik moet er als servicedeskmedewerker dus voor zorgen dat ik mijn empathie inzet om het probleem van de klant te begrijpen. Vanuit daar kun je vervolgens gemakkelijk toewerken naar een oplossing. Vaak is het maar iets heel kleins en voelt degene die belt zich daar wat onzeker over, maar ook dan is het aan ons om de mensen gerust te stellen en zo snel en goed mogelijk te helpen. Het is een cliché, maar domme vragen bestaan echt niet.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

"

Empathie zat in mij, maar hier leer je dat ook echt te gebruiken.

Het gebeurt natuurlijk wel eens dat ik iemand zelf niet verder kan helpen, omdat het probleem te complex is. Maar we zullen nooit zeggen: we kunnen je niet helpen. Het is dan zaak om transparant te zijnen te vertellen dat de vraag nu naar een andere afdeling gaat en dat we het samen oplossen. Zolang je dat doet, voelen mensen zich begrepen en gezien.

Dat empathische zat al in mij, maar bij Goodzo leer je die skills ook echt in te zetten. Dat begon al op de kick-off-dag, waar je een training krijgt in het voeren van probleemgesprekken. Daar ervoer ik voor het eerst hoeveel waarde die empathie toe kan voegen. En daarnaast leer ik ook iedere dag van mijn collega's en door het meer en meer te doen. Het is heel interessant om de theorie in de praktijk toe te passen. Ik merk echt dat wanneer je dat doet, degene aan de andere kant van de lijn veel rustiger wordt. Zij zitten in hun emotie, mijn taak is om ervoor te zorgen dat ze daar uitkomen. En daarnaast natuurlijk dat het probleem wordt opgelost natuurlijk ook.

Jezelf ontwikkelen om nieuwe stappen te zetten, daar draait het traineeship om.

Ik vind het heel mooi om te zien wat voorstappen ik hier nu binnen een paar maanden heb gemaakt. Ik kwam bij Goodzo zonder technische kennis. Door op de servicedesk te zitten, met collega's te praten en certificaten te behalen leer ik echt ontzettend veel. Ook als eerstelijns support doe je veel meer dan alleen een account ontgrendelen. En door samen te werken met de mensen uit de tweede lijn, krijg je veel technische informatie mee. Daarnaast moet je ook gewoon zelf op onderzoek uit.

Dat is voor mij ook waar dit traineeship omdraait. Technisch vaardig worden en soft skills ontwikkelen, om vervolgens nieuwe stappen te zetten. Met de ervaring die ik heb opgedaan, lever ik nuon site support bij Bouwend Nederland, een van onze opdrachtgevers. Dat doe ik in mijn eigen stijl: amicaal en professioneel. Direct op kunnen lossen, direct van waarde kunnen zijn. Dat doe ik het liefst. En dan stapje voor stapje verder, misschien wel richting de consultancy. Dat lijkt me een mooi streven.

Join the new breed
of IT. Sluit je aan bij Goodzo.

Neem contact op

met

We vertellen je graag meer over hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens achter. Dan neemt een van onze mensen zo snel mogelijk contact met je op. Zonder dat je direct al ergens aan vast zit, natuurlijk.

Meer weten over jouw
IT-Carrière bij Goodzo?

Meer weten over jouw IT-carrière bij Goodzo? Bekijk dan ons IT Growth Program. We vertellen je precies hoe we jouw nieuwe carrière in de IT vormgeven.

Stel je vraag

We vertellen je graag meer over onze diensten, hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens en je bericht achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Bedankt, we hebben je inzending ontvangen!
Er ging iets mis tijdens het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.