Van student cultureel erfgoed naar DevOps Engineer. Het klinkt misschien niet als een match, maar Gerald (28) heeft deze stap toch gezet. We vroegen hem naar deze overgang, naar wat hem trekt binnen de IT en hoe hij de theorie gebruikt in de praktijk.
De stap van de museumsector naar de IT begon bij het gebrek aan perspectief op een baan. Ik ben rond gaan kijken in de IT en toen ik in contact kwam met Goodzo voelde dat direct goed. Het is een bedrijf vol enthousiaste en gedreven mensen en voor werknemers zijn dingen écht goed geregeld. En dan bedoel ik niet alleen de borrels. Juist de persoonlijke begeleiding, de traineeships en workshops zijn voor mij van grote waarde. Ik werk hier nu twee jaar. Tijdens mijn traineeship heb ik alle benodigde certificaten behaald en werkte ik bij Avans Hogeschool op de servicedesk, waar ik doorgroeide tot trainer van de facilitaire medewerkers van Avans. Ik heb hen getraind om basisproblemen op te kunnen lossen, zodat de facilitaire dienst een aanvulling op de servicedesk is geworden. En sinds februari werk ik bij de Rabobank en volg ik het Deep Dive-programma.
Vooral de consultancyvaardigheden en social skills zijn heel nuttig.
Mijn functietitel bij Rabobank is DevOps engineer. Onze afdeling doet het wereldwijde beheer van Sharepoint en Onedrive, dus als er incidenten zijn en het lukt de servicedesk niet om ze te fixen, dan lossen wij het op. Daarnaast ontwikkelen we Sharepoint ook constant door. We kijken met name naar hoe we het gebruiksvriendelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld door middel van een self-service repair tool voor Onedrive, strengere controle op rollenbeheer in Sharepoint en het maken van connecties met Azure.
De input die ik tijdens het Deep Dive-programma krijg, helpt daar enorm bij. Vooral de consultancy vaardigheden en social skills zijn heel nuttig. Het is heel belangrijk om te weten hoe je je verhoudt tot de klant, hoe je snel tot de kern van het probleem van de eindgebruiker komt en hoe je zo goed mogelijk met collega's omgaat. Ook de DevOps- en Scrum-theorieën zijn heel waardevol. Dat is iets waar ze bij de Rabobank nog maar net mee zijn begonnen. Dat geeft ons veel vrijheid en verantwoordelijkheid, waar je ook weer van leert. Uiteindelijk komen alle skills daarin samen, want het doel van DevOps is dat beheerders en ontwikkelaars meer gaan samenwerken. In de praktijk gaat dat altijd lastiger dan in theorie, dus dat is heel interessant om mee bezig te zijn.
Wat we tijdens de workshops bespreken, sluit naadloos aan bij de praktijk.
Maar ook de technische vaardigheden die ik heb geleerd, kan ik iedere dag gebruiken. Wat we tijdens de workshops bespreken, sluit naadloos aan bij de praktijk. Ik denk nog vaak: oja, dat heb ik eerder geleerd. Daarnaast krijgen we ook opdrachten om zelf dingen te bouwen, zo kom je er nog sneller achter hoe iets in elkaar zit. En dat allemaal in een veilige omgeving, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je dingen kapot maakt. Door de werk- en leerervaring durf ik nu wel te zeggen dat ik geen beginner meer ben. Zeker binnen heel Office365 en met name Sharepoint heb ik mezelf echt goed ontwikkeld, en ik ben constant bezig met het uitbreiden van mijn Azure-skills.
Uiteindelijk wil ik nog grotere stappen maken in de IT, nog meer richting de consultancy rol op het gebied van IT-architectuur. Daar komen commerciële vaardigheden bij kijken, de kunst van het presenteren, het uitzoeken van de vraag áchter de vraag. En hoe je dat probleem dan met technische vaardigheden op kunt lossen. Mijn volgende stap is hopelijk om binnen bedrijven te kijken naar hoe ze nu werken en wat er beter zou kunnen. Om daar dan advies in te geven waar ze mee vooruit kunnen, lijkt me geweldig om te doen. Het mooie is dat we dat nu al leren, in de trainingen die we krijgen en in de praktijk.
Als anderen het hebben opgegeven, zetten wij een stapje extra.
Ik heb echt het gevoel dat die specifiek op de praktijk gerichte trainingen me goed voorbereiden op die volgende stap. En dat ik dus echt mensen kan blijven helpen. Laatst was er iemand voor wie we eigenlijk niets meer konden doen. Toen zijn mijn collega's en ik tóch nog even gaan kijken, en met onze kennis en ervaring kwamen we er alsnog uit. Dan merk je dat mensen zo blij zijn dat jij er bent. Als anderen het al hebben opgegeven, zetten Goodzo'ers graag een stapje extra om te kijken of we het op een andere manier op kunnen lossen. Misschien komt dat ook wel doordat we uit andere sectoren komen, we zijn gewend om buiten de IT-box te denken. Al met al ben ik heel erg trots op de stappen die ik tot nu toe heb gemaakt en ik ben er zeker van dat ik de vervolgstappen ook samen met Goodzo kan zetten.
Join the new breed
of IT. Sluit je aan bij Goodzo.
Neem contact op
met
Stefanie
We vertellen je graag meer over hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens achter. Dan neemt een van onze mensen zo snel mogelijk contact met je op. Zonder dat je direct al ergens aan vast zit, natuurlijk.
Meer weten over jouw
IT-Carrière bij Goodzo?
Meer weten over jouw IT-carrière bij Goodzo? Bekijk dan ons IT Growth Program. We vertellen je precies hoe we jouw nieuwe carrière in de IT vormgeven.
Stel je vraag
We vertellen je graag meer over onze diensten, hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens en je bericht achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.