Van het IT Traineeship naar een succesvolle Deep Dive: Sanne praat je helemaal bij

Sanne
2 min
lezen

Sanne (30) is gek op UI/UX-design. Dat voelde ze bijvoorbeeld al tijdens haar opleiding Communicatie en Multimedia Design, maar daarna bleek het lastig om ook echt als UX’er aan de slag te kunnen. Gelukkig maar, zeggen we nu, want ze heeft haar geluk teruggevonden bij het IT Traineeship van Goodzo. Ondertussen werkt Sanne hier al twee jaar en heeft ze ook haar Deep Dive in de pocket. Hoog tijd om eens even terug te kijken op de afgelopen jaren.

Waarom wilde je de switch van grafische vormgeving en webdesign naar IT maken?

Omdat UX/UI in applicaties en software heel erg belangrijk is en ik dat nog steeds als mijn ideale werkveld zie. Ik dacht: als het niet linksom kan, via mijn opleiding en werk als grafisch vormgever, dan maar rechtsom.

En waarom was het IT Traineeship bij Goodzo daarvoor de beste keuze voor je?

Door het mooie ontwikkeltraject wat Goodzo me geeft. Je doet in korte tijd bij verschillende bedrijven ervaring op en je krijgt alle tools en trainingen om je carrière een boost te geven in de richting die jij voor ogen hebt. Dat is heel erg waardevol. Ik begon met de servicedesk bij Simac, hierna heb ik Vulnerability Management gedaan bij het CISO Office bij PwC en nu werk ik als Frontend Mendix Developer bij de Gemeente Rotterdam. Dat vind ik leuk, net als developen, maar uiteindelijk wil ik wel richting UX. UX’ers zijn echt bezig met hoe een designsysteem eruit ziet. Het liefst zou ik daar nog een stap voor gaan zitten: onderzoek naar de gebruiker doen, prototypes testen en tot iets komen waarvan de gebruiker zelf niet eens wist dat-ie er naar op zoek was. Maar daarvoor heb je wel ervaring nodig en die doe je op in het IT Growth Program. In het IT Traineeship, fase 1 van dit programma, begin je met werken op een servicedesk en haal je alle benodigde certificaten. Toen ik daar mee bezig was dacht ik weleens: waarom moet ik dit leren? Waarom doe ik dit? Maar alles komt later in je werk terug, dat is heel leuk om te merken. Het opleidingstraject is heel slim opgebouwd.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

"

Heb je daar een mooi voorbeeld van?

Haha, jawel. Het werk op de servicedesk voelde voor mij in eerste instantie misschien een beetje  ondankbaar. Je bent nou eenmaal het eerste aanspreekpunt voor mensen die een technisch probleem hebben dus ervaar je vaak ook de frustratie die daarbij komt kijken. Door goed naar ze te luisteren en de juiste vragen te stellen kan je al veel van het probleem achterhalen. Je kunt al heel veel verkennen voordat je het naar andere afdelingen doorzet. Dat maakt het werken op de servicedesk zo waardevol voor je verdere carrière: het leert je om door te vragen, een probleem uit te diepen. Mensen écht horen en willen helpen, luisteren en doorvragen.

Daarna kwam fase 2: de Deep Dive. Hoe was dat?

Voor mij begon daar mijn échte ontwikkeling. Naast het werk voor je opdrachtgever heb je ook iedere vrijdag training bij Goodzo. Dat is deels technisch en deels gericht op soft skills. De consultancy-trainingen in bijvoorbeeld PRINCE2 en DevOps zorgen voor een heel sterk fundament onder mijn carrière. Toen ik net aan de Deep Dive begon voelde ik dat nog niet zo, maar tegen het eind kwam alles samen. Dat is heel tof om te merken. En ook de onderwerpen die me in eerste instantie niet zo aanspraken zijn eigenlijk heel waardevol: leren wat je niet leuk vindt draagt bij aan leren wat je wél leuk vindt. De Deep Dive heeft me echt anders naar mijn werk laten kijken. Vroeg in een project falen is iets goeds, omdat je ervan leert. Dat vind ik heel interessant. Of dat je op zoek moet gaan naar wat de stakeholder blij maakt, bezig zijn met mensen. Daar komen die consultancy skills weer om de hoek kijken: hoe moet je bepaalde vraagstellingen insteken om te achterhalen waar het probleem en de frustratie vandaan komen? En hoe speel je daar als consultant het beste op in? Ik vond de trainingen van Guido Geenen daarin echt heel erg fijn. Hij heeft verstand van zaken en er is een hele goede balans tussen informatie en praktijk.

Heb je in je werk veel aan de Deep Dive?

Absoluut, op meerdere vlakken eigenlijk. In de Deep Dive kom je iedere vrijdag bij Goodzo samen met je ‘klas’. In mijn geval waren we met zijn achten, waarvan sommigen echt de techniek in willen en veel willen coderen, terwijl ik meer voel voor de rol van Product Owner. Dat is al heel interessant. Ik zat in mijn eentje bij de Sligro en kon door die trainingsdagen pas echt merken dat ik stappen aan het zetten was, omdat je het er met elkaar over hebt en elkaars ontwikkeling doorneemt. Wat ik ook heel fijn vind aan de Deep Dive is dat het een heel breed programma is. Je hebt het samen over techniek, maar je krijgt bijvoorbeeld ook management- en communicatietrainingen: hoe profileer je jezelf goed? Hoe luister je goed naar verschillende stakeholders? Aan die soft skills heb ik heel erg veel gehad, ik kan ze direct in de praktijk brengen. Die koppeling vind ik heel tof. En als het meer over techniek gaat let ik ook op hoor, het is goed om te weten waar anderen het over hebben. In meetings kan ik daar steeds beter over meepraten, dat is heel fijn en het geeft je vertrouwen om je zegje te doen. En daarnaast is het natuurlijk leuk om bij Goodzo te zijn en af te sluiten met een borrel.

Kortom: Goodzo is echt het allerbeste wat jou ooit is overkomen. Of overdrijven we nu een beetje?

Nou, ik heb het gewoon heel erg naar mijn zin en Goodzo helpt me wel echt ontzettend in mijn ontwikkeling! Mijn eigen Fieldmanager stimuleert dat ook heel erg, bijvoorbeeld in de growgesprekken die we samen voeren. Je stelt dan leerdoelen op en gedurende het jaar check je in wat je ontwikkeling is. Daardoor krijg ik bepaalde inzichten die ik anders nooit had gehad. En andere collega’s helpen je ook waar ze kunnen, al moet je dat soms wel zelf initiëren. Maar ook dat hoort erbij. Bij Goodzo heerst er echt een communitygevoel. Het is echt leuk om op kantoor te komen, we helpen elkaar en steunen elkaar en organiseren ook nog eens allerlei leuke dingen samen. Daarom is dit zo’n goede plek voor mij.

Join the new breed
of IT. Sluit je aan bij Goodzo.

Neem contact op

met

We vertellen je graag meer over hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens achter. Dan neemt een van onze mensen zo snel mogelijk contact met je op. Zonder dat je direct al ergens aan vast zit, natuurlijk.

Meer weten over jouw
IT-Carrière bij Goodzo?

Meer weten over jouw IT-carrière bij Goodzo? Bekijk dan ons IT Growth Program. We vertellen je precies hoe we jouw nieuwe carrière in de IT vormgeven.

Sluiten
Stel je vraag

We vertellen je graag meer over onze diensten, hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens en je bericht achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Bedankt, we hebben je inzending ontvangen!
Er ging iets mis tijdens het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.