'Een gebruiker moet echt iets aan IT hebben, het mag nooit in de weg staan.'

Sol Titarsolej
lezen

Hoe kom je met een studie klassieke talen op de afdeling applicatiebeheer bij de BAM terecht? Sol Titarsolej (25) volgt ons IT Growth Program en vertelt hoe dat zo is gekomen, en hoe groot de rol van empathie is in zijn werk.

Met een opleiding klassieke talen kom je uiteindelijk bijna altijd in het onderwijs terecht. Ik was uiteindelijk toch op zoek naar meer afwisseling en vond de IT altijd al wel een interessant fenomeen, ik was het ook bijna gaan studeren. Toen ik me aan het oriënteren was, ben ik bij Goodzo uitgekomen. En dat was echt als een warm bad. Ik heb in een jaar al veel vrienden gemaakt, juist onze verschillende achtergronden lijken ons met elkaar te verbinden. Het schept een band.

Brede blik

Na een jaar te hebben gewerkt op de servicedesks van Avans en Goodzo zelf, heb ik nu de stap gemaakt naar een nieuwe uitdaging, bij BAM. Ik wil me door blijven ontwikkelen in de IT, het liefst richting de consultancy, dus ik volg daar via Goodzo nu een speciaal programma voor. Bij BAM doe ik functioneel applicatiebeheer, ik ben de schakel tussen de leverancier van de software en de mensen die het moeten gebruiken, de eindgebruiker. Ik moet ervoor zorgen dat die eindgebruiker echt iets aan de applicaties heeft, in plaats van dat het hun werkzaamheden in de weg staat.

BAM is een hele grote organisatie, maar in korte tijd heb ik al veel van het bedrijf leren kennen. Dat komt ook door de leuke mensen die er rondlopen. Het is een heel leerzame plek, ik krijg veel ruimte om dingen zelf op te pakken. Is soms wel eens lastig, want ik werk met apps die zijn gemaakt om engineers  te helpen met het maken van hun berekeningen. De wiskunde erachter zal ik nooit snappen, maar ik vind het wel heel tof om te weten hoe dit allemaal werkt en hoe ik die engineers kan helpen om nog beter werk te leveren. 

Het is sowieso leuk om breed georiënteerd te zijn, zonder Goodzo was ik nooit van een studie klassieke talen bij de BAM beland. En nu ik deze stap heb gezet, zet ik binnen het IT Growth Program ook weer een volgende stap. Iedere vrijdag ga ik nu naar Goodzo om meer te leren over de applicatiekant van de IT en om mijn soft skills te ontwikkelen. Dat zijn soms hele praktische dingen om ervoor te zorgen dat ik, mijn collega's en eventuele opdrachtgevers hun werk beter kunnen doen. Dus dat gaat van het zorgen dat er bij een meeting altijd wat drinken klaar staat, tot het leren van het geven van duidelijke presentaties. Ik wil uiteindelijk naar een consultancy-achtige functie toe, dus dan is dit heel erg waardevol.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

"
'Een gebruiker moet echt iets aan IT hebben, het mag nooit in de weg staan'.

Servicedesk als leerschool

Maar het werken op een servicedesk is daarvoor net zo waardevol. Je leert de IT echt van alle kanten kennen. In de basis moet je er gewoon voor zorgen dat de IT werkt en bijdraagt aan betere werkzaamheden. Dat begint bij het proberen te begrijpen van het probleem van de gebruiker, je moet op zoek naar de kern van het probleem of verzoek. En dat is een kwestie van doorvragen, want in de eerste vraag van iemand zit zelden het échte probleem. Je moet de vraag achter de vraag zien te vinden en vervolgens oplossen. 

Dat kan soms best even duren, dus is het belangrijk dat je vertelt waarom je doet wat je doet en begrip moet tonen als er iets niet helemaal werkt. Als je dat laat weten, dan zijn mensen een stuk geduldiger. Soms komt het natuurlijk wel voor dat iemand echt boos naar de servicedesk kwam. Ik laat mensen dan altijd even uitrazen. Ik luister, herhaal wat zij hebben gezegd en kom dan zo snel mogelijk met een concreet actieplan. Soms is een probleem niet direct te verhelpen, maar als je uitlegt waarom dat zo is, creëer je begrip en kan iedereen daar goed mee leven. 

Empathie zit in alles

Het helpt denk ik ook dat ik geen achtergrond in de IT heb, waardoor ik toch een andere kijk heb op het geheel. Je snapt het verhaal van de gebruiker veel beter, waardoor diegene beter kunt helpen.

En dat is empathie. Medeleven tonen, begrip voor een ander hebben. En dus ook begrip voor frustratie en woede. Als je dat empathische in je hebt, helpt dat enorm in deze wereld. In mijn nieuwe rol heb ik minder te maken met gestresste telefoontjes, maar ik heb alsnog veel contact met mensen. Het helpt gewoon om vriendelijk te zijn en iemand anders zijn standpunt te zien. Samenwerken met mensen is uiteindelijk ook empathie. Je moet elkaar soms even de ruimte geven als er frustraties zijn. Dat lucht op, en dan dan je daarna weer vrolijk verder.

Join the new breed
of IT. Sluit je aan bij Goodzo.

Neem contact op

met

Meer weten over jouw
IT-Carrière bij Goodzo?

Meer weten over jouw IT-carrière bij Goodzo? Bekijk dan ons IT Growth Program. We vertellen je precies hoe we jouw nieuwe carrière in de IT vormgeven.

Stel je vraag

We vertellen je graag meer over onze diensten, hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens en je bericht achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Bedankt, we hebben je inzending ontvangen!
Er ging iets mis tijdens het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.